راهنمای سامانه سرای 10 شهرداری اصفهان
به دنبال اجرای طرح حذف حضور فیزیکی شهروندان برای دریافت پروانه ساختمانی، سامانه سرای ۱۰ یا صدور الکترونیکی پروانههای ساختمانی از سوی شهرداری اصفهان تعریف شده که طبق آن شهروندان درخواستهای خود را به صورت آنلاین به شهرداری اعلام میکنند و پس از بررسیهای اولیه، پروانه ساختمانی و گواهی انطباق اولیه صادر میشود.
مراحل ثبت درخواست در سامانه سرای 10
از درگاه زیر وارد سامانه سرای 10 شهرداری اصفهان شوید.
سامانه سرای 10 شهرداری اصفهان
شهروندان گرامی جهت ثبت نام اولیه می بایست به آدرس اینترنتی سامانه سرای 10 مراجعه و با انتخاب گزینه “ثبت نام” نسبت به ورود اطلاعات مورد نیاز و ثبت نام اقدام نمایند.
مالک با انتخاب گزینه “ثبت درخواست جدید” میتواند نسبت به ثبت درخواست مورد نظر خود اقدام نماید.
در این مرحله مالک میبایست با توجه به توضیحات مندرج در ذیل هر درخواست، نسبت به انتخاب نوع درخواست مناسب از میان گزینههای موجود اقدام نماید.
در مرحله “انتخاب کدنوسازی” مالک میبایست با درج کدنوسازی یا انتخاب پلاک از روی نقشه، پلاک مورد نظر خود را مشخص نماید. دقت نمایید که در صورت وجود درخواست جاری در سامانه، امکان ثبت درخواست جدید وجود ندارد و مالک می بایست نسبت به تعیین تکلیف درخواست قبلی در منطقه اقدام نماید. این پیغام پس از جستجوی کد نوسازی به مالک نمایش داده میشود.
الف) نحوه انتخاب پلاک های دارای ساختمان در صورتی که پلاک مورد نظر دارای ساختمان بود، میبایست در قسمت ساختمان کد نوسازی عدد 1 را وارد نمایید. این پیغام پس از جستجوی کد نوسازی به مالک نمایش داده میشود.
ب) نحوه ثبت درخواست “احداث بنا” و “تخریب و بازسازی” در این دو درخواست و در مرحله “تعهدات” مالک میبایست ضمن مطالعه ضوابط و تعهدات درج شده، در صورت پذیرفتن آن، تیک تعهد “شرایط و تعهدات را مطالعه کرده و میپذیرم” را انتخاب نماید.
نحوه ثبت درخواست “اصلاح پروانه”، “تعویض پروانه” و “توسعه بنا” در این سه درخواست، مالک در مرحله تعهدات میبایست ضمن مطالعه ضوابط و تعهدات درج شده، در صورت پذیرفتن آن باید نسبت به انتخاب یکی از دو گزینه زیر اقدام نماید؛ الف: پلاک انتخاب شده نسبت به پروانه ساختمانی یا سوابق، فاقد مغایرت ساختمانی است؛ ب: پلاک انتخاب شده نسبت به پروانه ساختمانی یا سوابق ، دارای مغایرت ساختمانی است.
در صورت انتخاب گزینه “الف”، چک باکس تعهد مطابق تصویر زیر ظاهر شده و مالک ضمن پذیرش قسمت الف، دو بند شماره 1 و 2 متن تعهد را نیز تایید مینماید و در این صورت ادامه فرآیند بلامانع خواهد بود.
در صورت انتخاب گزینه “ب”، متن راهنما مطابق با تصویر زیر ظاهر شده و راهنمایی مناسبی را به مالک جهت مراجعه به وبسایت اصفهاننما و درج درخواست عدم خلاف انجام می دهد.
پلاکهایی که به دلایل مختلف دارای مغایرت و تخلفات ساختمانی هستند، امکان ادامه درخواست در درخواست پروانه ساختمانی را ندارند. ابتدا باید تخلفات آنها بررسی و رسیدگی شود و سپس میتوانند نسبت به ثبت درخواست پروانه ساختمانی اقدام نمایند.
مرحله “مشخصات مالک و ملک ” در این مرحله مالک می بایست مشخصات هویتی و تلفن همراه مالک یا مالکین را وارد نماید. با درج کلید افزودن (شماره 1) میتوان نسبت به درج نام مابقی مالکین اقدام نمود. همچنین با زدن تیک گزینه “وکیل ” (شماره 2) میتوان مشخصات وکیل را وارد نمود. دقت نمایید که در هر صورت ورود اطلاعات کلیه مالکین الزامی می باشد.
تبصره: درج کد جام و پلاک ثبتی (شماره 3) در این مرحله الزامی نیست.
پس از ورود کامل اطلاعات مالکین، با انتخاب کلید “اتمام و ارسال کد تائیدیه” (شماره 4)، مالک میبایست کد تائیدیه 5 رقمی ارسال شده به تلفن همراه خود را (شماره 5) ثبت نماید.
در صورت صحت کد تائیدیه وارد شده، پیامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن عملیات نمایش داده می شود.
مرحله “بارگذاری مدرک” در این مرحله مالک می بایست نسبت به بارگذاری مدارک مورد نیاز اقدام نماید. دقت نمایید که سامانه به صورت هوشمند اسناد و مدارک بارگذاری شده را بررسی نموده و در صورت انتخاب اسناد غیرمتفرقه، اجازه بارگذاری را به مالک نمی دهد.
نکات مهم این مرحله:
- مدارک با کیفیت تصویر مناسب بارگذاری شود.
- حجم تصویر باید بین 500 تا 3000 کیلوبایت باشد.
- در قسمت سایر میتوان نسبت به بارگذاری مدارک پیوست درخواست اقدام نمود.
- فرمت کلی هرمدرک (کارت ملی، شناسنامه، سند مالکیت و …) به سامانه جهت کنترل داده شده است.
در صورت تایید مدرک بارگذاری شده، کادر آن قسمت به رنگ سبز و در صورت غیرمعتبر بودن به رنگ قرمز نمایش داده می شود.
مرحله “تعیین زمان بازدید” در این مرحله مالک با انتخاب تاریخ مورد نظر خود، زمان پیشنهادی برای بازدید را مشخص مینماید. تاریخ های قابل انتخاب به صورت پررنگ نمایش داده میشود. حداقل فاصله تاریخ بازدید قابل انتخاب، روز سوم کاری بعد از امروز است. کاربر منطقه میتواند روز بازدید پیشنهادی مالک را بپذیرد یا تغییر دهد، در صورت تغییر آن، پیامک مجددی جهت اطلاع رسانی به مالک ارسال خواهد شد.
در این مرحله مالک با انتخاب کلید نسبت به نهایی کردن درخواست خود اقدام می نماید.
در صورت مورد تایید بودن اطلاعات، پیامی مبنی بر موفقیتآمیز بودن عملیات نمایش داده میشود.
در اتمام فرآیند “ثبت درخواست”، شماره درخواست جهت پیگیری نمایش داده شده و همچنین پیامکی حاوی اطلاعات مورد نیاز بازدید به تلفن همراه مالک ارسال میگردد.
نحوه ثبت درخواست پروانه “توسعه بنا” نحوه ثبت این درخواست دقیقا مطابق با ثبت درخواست “اصلاح پروانه” و “تعویض پروانه” است.
پس از انجام ثبت درخواست، در پائین صفحه (مطابق با تصویر زیر)، مالک باید ادامه فرآیند درخواست را از طریق اقدامات پیگیری نماید.
بر روی آیکن نمایش جزئیات اقدام (تصویر زیر) کلیک نموده و اقدام مورد نظر را انجام دهید.
در این قسمت (تصویر زیر) مالک باید نسبت به “درج توضیحات مناسب” مربوط به درخواست موردنظر خود برای اطلاع رسانی به رئیس اداره شهرسازی در قسمت توضیحات اقدام نماید. سپس با درج چک باکس در قسمت “مورد تائید است” و سپس گزینه “ثبت” اقدام نماید.
پس از آن درخواست و توضیحات درج شده توسط مالک به رئیس اداره شهرسازی ارجاع گردد. ایشان پس از بررسی درخواست، تائید و عدم تائید امکان ادامه فرآیند را تائید مینماید.
در صورت تائید درخواست توسط ایشان، امکان ” تعیین زمان بازدید” در کارتابل مالک فراهم میشود. نحوه “تعیین زمان بازدید” در قسمتهای قبل توضیح داده شده است.
در صورت عدم تائید درخواست توسط ایشان، امکان درج توضیحات مجدد و بیشتر برای مالک در کارتابلش فراهم میشود تا این فرآیند مجدد صورت پذیرد. در هر صورت امکان ابطال درخواست در کارتابل مالک وجود دارد.
نحوه بررسی روند درخواست مالک در سامانه سرای 10
پس از انجام بازدید، مالک می تواند از قسمت “درخواستها” (تصویر زیر) روند بررسی درخواست خود را مشاهده نماید.
با توجه به غیرحضوری بودن فرآیندها، در هر مرحله از بررسی درخواست که نیاز به انجام اقدامی از سوی مالک باشد، پیامکی مبنی بر “ارجاع درخواست به کارتابل مالک جهت بررسی و تعیین تکلیف” به شماره همراه مالک ارسال می گردد.
مرحله “گزارش دستور نقشه و بارگذاری نقشههای معماری” سامانه سرای 10
در صورتی که درخواست با چک لیستی تحت عنوان “گزارش دستور نقشه و بارگذاری نقشههای معماری” (شماره 1) به کارتابل شهروند برای تعیین تکلیف ارسال شد، به منزله این است که درخواست در مرحلهای است که مالک باید نسبت به دریافت “گزارش دستور نقشه “، تهیه نقشه معماری در چارچوب ضوابط و سپس بارگذاری نقشه معماری خود اقدام نماید. مطابق با تصویر زیر، برای دریافت گزارش دستور نقشه باید از آیتم “مشاهده گزارش” (شماره 2) اقدام شود. برای بارگذاری نقشه معماری درخواستی باید به سربرگ “سایر” (شماره3) مراجعه نمود.
ابتدا بر روی قسمت اضافه کردن (شماره 1) کلیک کرده و فایل نقشه موردنظر با “ویرایش 2007” و پائینتر را انتخاب کنید و سپس نسبت به بارگذاری آن توسط کلید “بارگذاری” اقدام نمائید (شماره 1). پس از آن نسبت به درج کلید “موردتایید است” (شماره 2) و سپس کلید “ثبت” اقدام نمائید (شماره3 ).
پس از درج کلید تائید در گام آخر، درخواست به کارتابل کاربر منطقه جهت بررسی نقشهها ارسال و در آن کارتابل تغییر رنگ خواهد مییابد تا کاربر منطقه متوجه ارسال فایل توسط مالک شود.
مرحله “تقسیط و صدور فیش های مالی” سامانه سرای 10
درخواست موردنظر توسط همکاران در شهرداری منطقه بررسی و فیشهای مالی پرونده صادر خواهد شد. درخواست جهت انجام ادامه کار کارتابل مالک ارسال خواهد شد. در این مرحله که با عنوان “نحوه پرداخت و تقسیط” خواهد بود، مالک میتواند فیشهای مالی خود را مشاهده نماید.
تمام فیشها باید بصورت نقد پرداخت شوند و صرفا یک ردیف از فیشها با عنوان ” شهرداری اصفهان” قابلیت تقسیط دارد. (مطابق تصویر):
الف) پرداخت نقد: در صورتی که مالک بخواهد همه فیشها را بصورت “نقدی” پرداخت کند، میتواند نسبت به درج گزینه “مورد تائید است” و سپس گزینه “ثبت” در پائین صفحه اقدام نمائید.
ب) تقسیط: در صورتی که مالک قصد “تقسیط” فیش ” شهرداری اصفهان” را داشت، میتواند روی آیتم تقسیط کلیک نمود. مالک قبل از آغاز فرآیند پرداخت مالی، باید نسبت به اخذ فرم تعهد شهرسازی از قسمت مشخص شده اقدام و پس از دادن تعهد محضری در دفاتر اسناد رسمی، نسبت به انجام ادامه فرآیند مالی اقدام نمایند. تعهد فوق الذکر را باید به همراه اسناد مالی به واحد پیش نویس منطقه تحویل داده شود.
نحوه تقسیط فیش و مبلغ مالی در سامانه سرای 10
پس از درج کلید تقسیط، صفحه زیر جهت درج اطلاعات تقسیط نمایش داده خواهد شد. مطابق با مصوبات قانونی، مالک باید حداقل نسبت به پرداخت “30 درصد یا 40 درصد یا 50 درصد” مبلغ فوق اقدام و مابقی را در اقساط با تعداد متفاوت پرداخت نماید که پس از درج تعداد موردنظر، تعداد دقیق اقساط قابل انتخاب توسط سامانه اعلام میگردد.
نکته: در قسمت مقدار نقدی، صرفا باید بطور دقیق یکی از مبلغ اعلامی توسط سامانه (30 درصد یا 40 درصد یا 50 درصد) توسط شهروند درج شود.
با افزایش تعداد اقساط، تخفیف 20 درصدی پرداخت نقدی، حذف میگردد که باید مدنظر شهروند قرار گیرد. سپس در قسمت “تعداد اقساط” باید تعداد ماههای مدنظر خود جهت تقسیط، در قسمت “تاریخ شروع اقساط” باید زمان شروع اقساط که حداقل یک ماه آینده است را باید انتخاب کرد. پس از آ ن نسبت به درج کلید “پیش نمایش اقساط ” را اقدام نمائید. صورت وجود مغایرت، پیغامهایی توسط سامانه اعلام خواهد شد که باید مدنظر قرار گیرد.
تعداد و تاریخ اقساط (مطابق با تصویر زیر) در فرم نمایش داد خواهد شد. این فرآیند قابلیت چندین بار تکرار را دارد تا شهروند بتواند به حالت مدنظر خود دست یابد. برای انجام مجدد باید از کلید “برگشت” استفاده شود. در صورت درج کلید “تایید و ذخیره اقساط” در پایین صفحه ، فیشهای مالی صادر خواهد شد.
پس از درج گزینه “مورد تائید است” و سپس گزینه “ثبت” در پائین صفحه اقدام در این مرحله به اتمام رسیده و سپس اقدام جدید توسط سامانه ایجاد و در کارتابل شما نمایش داده میشود.
پرداخت بر خط آنلاین در سامانه سرای 10
کار در مرحله قبلی پایان یافته و وارد اقدام بعدی که پرداخت فیشهای مالی است، خواهید شد. در این قسمت مالک بر روی نمایش جزئیات اقدام کلیک نموده تا فیش های قابل پرداخت را مشاهده نماید.
بعد از کلیک بر روی نمایش جزئیات اقدام، فیشهای صادره جهت انجام فرآیند پرداخت برخط (آنلاین) مشاهده خواهد شد. لازم به ذکر است این فیشها با توجه به نوع درخواست و اطلاعات نقشه درخواستی متغییر است.
بعد از کنترل عناوین فیش بر روی گزینه “پرداخت” کلیک نموده و مراحل (مطابق با تصویر) گام به گام پیش خواهد رفت.
نکته: ابتدا باید فیش مربوط به شهرداری اصفهان و سپس دیگر فیشها پرداخت شود. زمانی که بر روی پرداخت کلیک نمودیم صفحه ای (تصویر زیر) باز خواهد شد که اطلاعات کلی اقدام را نمایش میدهد. بر روی اتصال به درگاه پرداخت کلیک نمایید تا به درگاه بانک متصل شوید.
در این صورت به درگاه بانکی اتصال پیدا خواهید کرد. در این قسمت مشخصات کارت بانکی خود را وارد و بر روی پرداخت کلیک نمایید تا فرآیند پرداخت تکمیل گردد.
گام بعدی مطابق با تصویر زیر خواهد بود.
گام بعدی مطابق با تصویر زیر خواهد بود.
نکته: برای هر فیش در کارتابل مالک، باید این فرآیند تکرار گردد. در هر مرحله از اقدام جهت پرداخت، فیش پرداخت شده در لیست فیشهای قابل پرداخت، نمایش داده نخواهد شد. این روند تا پرداخت همه فیشها باید انجام گیرد. پس از اتمام فرآیند پرداخت، نسبت به درج گزینه “مورد تائید است” و سپس گزینه “ثبت” در پائین صفحه اقدام گردد. در این مرحله به اتمام رسیده و درخواست جهت بررسی به شهرداری ارسال میگردد.