دریافت گواهی عدم خلاف ساختمان در اصفهان

گواهی عدم خلاف ساختمان

اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان، یکی از خدمات مجموعه مجوز اصفهان برای اخذ پایان کار ساختمان در اصفهان است که تمامی مراحل اداری و مهندسی مورد نیاز برای گواهی عدم خلاف ساختمان پروژه شما، توسط کارشناسان و مهندسین باتجربه این مجموعه انجام می‌شود. همه ما می‌دانیم که پیگیری و انجام کارهای اداری در شهرهای بزرگی مانند اصفهان، نیاز به زمان و انرژی بسیار زیادی دارد. به همین خاطر ما در مجموعه مجوز اصفهان تلاش می‌کنیم تا جای ممکن، تمامی امور مربوط به امتیاز اضافه بنای ساختمان در اصفهان را بدون نیاز به حضور مالک انجام دهیم.

در این مطلب، مراحل گرفتن گواهی عدم خلاف ساختمان برای اخذ پایان کار ساختمان در اصفهان را برای شما تشریح کرده‌ایم. شما می‌توانید برای طراحی و تهیه نقشه معماری پروژه خود به سایت گروه مهندسی مگاطرح و برای تهیه نقشه سازه به سایت گروه مهندسی رایمون سازه مراجعه کنید.

سؤالات و ابهامات خود در زمینه گواهی عدم خلاف ساختمان را از کارشناسان ما بپرسید

سوالات متداول

اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان

گواهی عدم خلاف زمانی درخواست داده می‌شود که مالک قصد استفاده از تسهیلات بانکی یا انجام معامله جهت خرید و فروش را دارد، صادر می‌شود.

اگر که مالک برای صدور عدم خلاف درخواست خود را از طریق شهرداری اعلام کند با رعایت تبصره 8 ماده 100 قانون شهرداری اصفهان طبق گزارش مامور بازدید برای ساختمان احداثی از آغاز عملیات ساختمانی تا پایان کار صادر کند.

لازم به ذکر است تصور برخی از عموم این است که گواهی عدم خلاف را با گواهی پایان‌ کار هر دو یک گواهی می‌باشد. اما باید توجه داشت که گواهی عدم خلاف برای اطمینان از صلاحیت پروژه و تایید آن در زمان ساخت، تا همان جایی که احداث ساختمان جلو رفته است گرفته می‌شود. اما گواهی پایان کار همان طور که از نامش پیداست پس از تکمیل ساختمان توسط مالک درخواست می‌گردد. از سری دلایل مهم دریافت گواهی عدم خلاف استفاده از تسهیلات بانکی و سایر معاملات و یا برای پیش فروش ساختمان‌های نیمه کاره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان در اصفهان

در قدم اول جهت اخذ گواهی عدم خلاف، مالک یا مالکین ساختمان باید مدارک لازم را تکمیل و جهت تحویل به شهرداری آماده کنند. مراحل گرفتن گواهی عدم خلاف ساختمان برای موقعی الزام دارد که عملیات ساختمان به اتمام نرسیده باشد.

گواهی عدم خلاف تا چه زمانی اعتبار دارد؟

زمان اخذ گواهی عدم خلاف در ساختمان بین 5 تا 20 روز تخمین زده می‌شود و این گواهی تا زمان پایان کار دارای اعتبار می‌باشد.

مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم خلاف ساختمان

مالک ساختمان برای دریافت گواهی عدم خلافی باید مدارک زیر را به همراه داشته باشد:

  • تکمیل کردن فرم درخواست عدم خلافی.
  • ارائه فیش پرداخت شده عوارض نوسازی (اگر که نوسازی شده باشد).
  • سند مالکیت رسمی.
  • درخواست عدم خلاف به شهرداری برای اخذ دستور.
  • ثبت درخواست.
  • تعیین زمان برای بازدید توسط کارشناس واحد شهرسازی شهرداری منطقه اصفهان.
  • ارسال پرونده به واحد تعیین خلاف جهت بررسی تخلفات احتمالی و اخذ برگ گزارش مهندس ناظر جهت املاک دارای پروانه و فاقد پایانکار

بعد از تهیه این مدارک و تحویل آن‌ها، در مرحله بعد کارشناس شهرسازی شهرداری، در زمان تعیین شده از سوی شهرداری در محل ملک مورد نظر حضور می‌یابد و تمام ساختمان را طبق ضوابط شهرداری و درخواست شما بررسی خواهد کرد.

بازدید شهرداری برای گواهی عدم خلاف

اگر پرونده خلاف داشته باشد

– ارسال پرونده جهت تعیین تکلیف به کمیسیون ماده صد

– صدور رأی کمیسیون ماده صد توسط قاضی مربوطه

– اجرای حکم کمیسیون ماده صد توسط مالک

– ارسال پرونده به واحد محاسبه عوارض (اگر که رای صادر شده جریمه باشد)

– محاسبه عوارض نوسازی جهت پرداخت عوارض نوسازی توسط مالک.

– بعد از اتمام تمامی این مراحل پیش نویس گواهی صادر و تأیید آن توسط مسئولین مربوطه

در صورتی که پرونده بدون خلاف باشد

– پرونده در مرحله‌ی اول به واحد محاسبه عوارض و نوسازی ارسال می‌شود.
– پس از بررسی فیش مربوطه صادر و توسط مالک پرداخت می‌شود.
– تهیه پیش نویس گواهی و تأیید و صدور آن توسط مسئولین مربوطه و در نهایت صدور پایان کار

نکاتی که باید در مورد دریافت گواهی عدم خلاف رعایت گردد

از جمله الزاماتی که در زمان صدور گواهی عدم خلاف ساختمان که مالکان باید آن‌ها را در نظر داشته باشند، به شرح زیر هستند:

  1. برای اخذ گواهی عدم خلاف و یا پایان‌ کار باید تمام مواردی که در پروانه ذکر شده اعمال گردد و بنا طبق نقشه‌های سازه و معماری تایید شده توسط شهرداری با رعایت کامل کلیه ضوابط مقررات ملی ساختمان و زیر نظر ناظرین و توسط مهندسان مجری احداث شود.
  2. گواهی عدم خلاف باید در طی مدت زمان اعتبار پروانه دریافت شود. در غیر این صورت، باید عوارض تمدید پروانه پرداخت شود.
  3. مالک نباید بیشتر از مساحت عرصه و اعیان اضافه متراژ در ملک خود اعمال کند. و گرچه مالک قصد اعمال تغییرات در متراژ عرصه یا اعیان پروانه صادر شده داشته باشد، باید در مدت زمان اعتبار پروانه درخواست خود را به شهرداری ارائه کند.
  4. اعلام صدور عدم خلاف به درخواست مالک ثبت می‌شود و با ارائه گزارش که توسط مهندس ناظر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
  5. تخلف ساختمانی که در زمان بازدید، توسط ماموران شهرداری گزارش و تایید شود، تخلفات پرونده توسط شهرداری به کمیسیون ماده صد ارجاع داده می‌شود و طبق تخلفات صورت گرفته رای صادر می‌شود. و پس از صدور رای مالک قادر به درخواست توضیح مکتوب ظرف مدت 10 روز خواسته می‌باشد.
  6. در صورتی که رای صادره از کمیسیون ماده صد مبنی بر جریمه باشد، مالک موظف به پرداخت جریمه می‌باشد و پس از آن پروانه ساختمان تمدید و گواهی پایان کار صادر می‌شود. ولی در صورتی که جریمه توسط مالک پرداخت نشود، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده صد ارجاع داده و رای تخریب صادر می‌شود.
  • در نمای شهری باید از مصالح مرغوب و با کیفیت استفاده شود و مطابق با نقشه‌ی تایید شده‌ی نماسازی اجرا شود. همه‌ی سطوحی که مشرف به گذرها و سطح خارجی و داخلی بناهایی که از گذرهای عمومی قابل رویت و مشاهده هستند از نمای اصلی تا نمای جانبی تحت عنوان نمای شهری به حساب می آید.
  • برای نماسازی و یا در فضای آزاد استفاده از مصالح سرامیک و سیمان اکیدا ممنوع می‌باشد.
  • در صورتی که در نماسازی جانبی که بر اساس طرح‌های به تصویب رسیده‌ی معماری می‌خواهد اجرا شود ولی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت نیاز به ایزوگام و ایزولاسیون باشد. الزامی است که بر روی همان ایزوگام و ایزولاسیون صورت گرفته مجددا با رعایت ضوابط فنی و با استفاده از مصالح مناسب نماسازی شود.

گواهی عدم خلاف ساختمان

مواردی که عدم رعایت آن‌ها موجب تخلف در ساخت و ساز می‌شود

  • رعایت نکردن ضوابط و مقررات درمورد نمای ساختمان
  • نصب هرگونه تابلوها و علائم بر روی درها و پنجره ها و بالکن‌ها و یا هر محل دیگر که موجب ‌شود به هر روشی ویژگی‌های معمارانه‌ی نما، مخدوش شود و از نمایش جزئیات نما ممانعت نماید ممنوع و غیر مجاز می‌باشد.
  • اجرای دقیق پخ ساختمان و اجرای صحیح زوایای آن و برهای اصلاحی مطابق با گزارش نقشه برداری جزء الزامات می‌باشد.
  • انجام امور کانال کشی و نصب کولر در محیط خارجی غیر مجاز بوده و محل نصب و احداث تمامی تاسیسات مانند کولر و منبع های ذخیره ی آب و … بایستی از دید عموم و مالکیت های مجاور به دور بوده و محفوظ باشد.
  • ارتفاع کل ساختمان و ارتفاع طبقه ها (خط آسمان) باید با ارتفاع مجاز درج شده در پروانه‌ی ساختمانی تطابق داشته باشد.
  • درب‌های ساختمان نباید به سمت بیرون از ساختمان و رو به گذر باز شود.
  • طراحی و اجری رمپ و پله در محدوده‌ی پیاده رو و محل گذرهای عمومی ممنوع و غیر مجاز می‌باشد.
  • طراحی و اجرای درب پارکینگ و ماشین رو در کلیه‌ی پخ های ساختمان ممنوع می‌باشد.
  • عدم رعایت اصول شهرسازی و بی توجهی به نکات، مانند: عدم رعایت مشرفیت در مقایسه و نسبت به ساختمان ‌های مجاور
  • جان پناه باید ارتفاعی به اندازه ی 110 سانتی متر داشته باشد و در اجرا باید به صورت نرده ای و عمودی احداث شود.
  • حفاری هر نوع چاه اعم از چاه‌های جذبی برای دفع فاضلاب در گذرهای عمومی و پیاده‌روها اکیدا ممنوع و غیر مجاز می باشد.
  • تطابق کاربری ملک در حال احداث با کاربری که در پروانه‌ی ساخت درج شده است باشد به عنوان مثال استفاده از فضای پارکینگ و یا انباری‌ها به عنوان فضای تجاری.

اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان با بازرسی سازمان آتش نشانی

با توجه به اینکه تمام پرونده‌هایی که مجوز ساخت و ساز می‌گیرند دستورالعمل آتش نشانی دارند. دستورالعمل آتش نشانی در پایان کار به طور کامل بررسی می‌گردد و برای اخذ گواهی عدم خلاف نسبت به تجهیزات آتش نشانی بررسی سطحی صورت می‌گیرد.

در این مرحله مالک می‌تواند برای اجرای ملزومات آتش نشانی تعهد دهد و در این مرحله لازم به اجرای تمامی ضوابط آتش نشانی نمی‌باشد. کارشناسان آتش نشانی با مراجعه به ملک کلیات را بررسی می‌کند. مواردی که برای اخذ عدم خلاف توسط کارشناسان آتش نشانی بررسی می‌شود:

  • تامین محل قرارگیری ماشین آتش نشانی
  • بررسی نصب تجهیزات موتورخانه

ضوابط آتش نشانی برای لوله کشی آب ساختمان - گواهی عدم خلاف

keyboard_arrow_up