10-3 مسیرهای پیاده
10-3-1 به ﻣﻨﻈﻮر ﻃﺮاحی و اﻳﺠﺎد یک ﺷﺒﻜﻪ ﺑﻪ ﻫﻢ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ و ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪ ﭘﻴﺎده رو ﺿﺮوری اﺳﺖ ﻃﺮح ﻣﻨﺎﺳﺐ در زﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪهی، اﺣﻴﺎ، ﺗﺠﻬﻴﺰ و ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی ﮔﺬرﻫﺎی اصلی ﺑـﻴﻦ ﻣﺤﻼت و ﻣﺴﻴﺮ ﺷﺒﻜﻪ ﻣﺎدیﻫﺎ ﺗﻬﻴﻪ و ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﺎده ﭘﻨﺞ ﺑﺮﺳﺪ.
10-3-2 مسیر ﭘﻴﺎده ﺑﺎﻳﺪ ﺷﺒﻜﻪای ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و در ﻃﺮاحی آن ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ وﻳﮋگیﻫﺎی ﺗﺎریخی و طبیعی (در ﺻﻮرت وﺟﻮد) ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪه و ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎیی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﻮﺗﺎهی ﻣﺴﻴﺮ، زﻳﺒﺎیی و اﻣﻨﻴﺖ، ﺗﻨﻮع و ایمنی و راحتی ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﭘﻴﺶبینی ﮔﺮدد ﻛﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﻘﺎﻃﻊ را ﺑﺎ ﻣﺴﻴﺮﻫﺎی ﺳﻮاره داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
10-3-3 رعایت و اﺟﺮای ﻣﻔﺎد آﻳﻴﻦﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮایی ﻣﺎده 2 ﻗﺎﻧﻮن ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﻣﻌﻠﻮﻟﻴﻦ ﻣﺼﻮب 83/2/16 ﻣﺠﻠﺲ ﻣﺤﺘﺮم ﺷﻮرای اﺳﻼمی و ﻣﺼﻮﺑﻪ 78/9/22 ﺷـﻮرای ﻋـﺎلی ﺷﻬﺮﺳﺎزی و ﻣﻌﻤﺎری اﻳﺮان ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻨﺎﺳﺐﺳـﺎزی ﺗﻤﺎم ﺑﻨﺎﻫﺎ و ﻣﺤﻮﻃﻪﻫﺎی ﻋﻤﻮمی و ﺧﺼﻮصی ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻌﻠﻮﻟﻴﻦ اﻟﺰامی اﺳﺖ.
10-3-4 ﻛﻒﺳﺎزی ﭘﻴﺎدهروﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺳﺨﺖ، ﭘﺎﻳﺪار، ﻏﻴﺮ ﻟﻐﺰﻧﺪه، و ﻣﻘـﺎوم در ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﻮاد ﺿﺪ ﻳﺦ و ﻣﺤﻠﻮلﻫﺎی ﭘﺎک ﻛﻨﻨﺪه ﺷﻴﻤﻴﺎیی ﺑﺎﺷﺪ.
10-3-5 حداقل ﻋﺮض ﻣﻔﻴﺪ ﭘﻴﺎدهروﻫﺎ در ﮔﺬرﻫﺎی 8 ﺗﺎ 12 ﻣﺘﺮ 10 درﺻﺪ ﻋﺮض ﻣﻌﺒﺮ در ﻃﺮﻓﻴﻦ ﺑﺎﺷﺪ.
10-3-6 حداقل ﻋﺮض ﭘﻴﺎدهروﻫﺎ در ﻣﻌﺎﺑﺮی ﻛﻪ ﺻﺮﻓﺎً ﺑﺮای ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور ﭘﻴﺎده اﺳﺖ 3 ﻣﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ.
10-3-7 ﻣﺠﺎورت اﻳﺴﺘﮕﺎهﻫﺎی اﺗﻮﺑﻮس، ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎی ﻋﻤﻮمی و ﻓﺮوﺷﮕﺎهﻫﺎی ﺑﺰرگ ﺗﻮﺻﻴﻪ میﮔﺮدد ﭘﻴﺎدهروﻫﺎ ﻋﺮﻳﺾﺗﺮ در ﻧﻈـﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد.
10-3-8 انجام ﺗﻌﻤﻴﺮات در ﻛﻒ ﻓﺮش ﭘﻴﺎدهروﻫﺎ و ﺗﻐﻴﻴﺮ در ﻛﻒﺳﺎزی در ﺟﻬﺖ اﺻﻼح و ﺑﻬﺒﻮد ﻛﻴﻔﻴﺖ آن ﺑﺎ اﺧﺬ ﻣﺠﻮزهای ﻻزم از ﺷﻬﺮداری ﻣﺠﺎز اﺳﺖ. ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺣﻔﺎری در ﭘﻴﺎدهروﻫﺎ ﺑﺎ ﻛﺴﺐ ﻣﺠﻮز از ﺷﻬﺮداری اﻣﻜﺎن ﭘﺬﻳﺮ اﺳﺖ.
10-3-9 به ﻣﻨﻈﻮر ﻋﺒﻮر ﻛﻢ ﺧﻄﺮ و ﻣﻄﻤﺌﻦ ﻋﺎﺑﺮ ﭘﻴﺎده ﺗﻮﺻﻴﻪ میﮔﺮدد در ﮔﺬرﻫﺎی ﺑﺎ ﻋﺮض 8 ﻣﺘﺮ و ﺑﻴﺸﺘﺮ ﭘﻴﺎدهرو در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷـﻮد. (تصویر شماره 33).
ﺗﺒﺼﺮه1: اﻳﺠﺎد ﭘﻴﺎدهرو در راﺳﺘﻪﻫﺎی اصلی ﻣﺤﻼت و ﻣﺴﻴﺮﻫﺎی ﻣـﺎدی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﻃﺮح ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﻣﺼﻮب اﻟﺰامی اﺳﺖ.
ﺗﺒﺼﺮه2: اﺣﺪاث ﭘﻴﺎدهرو در ﮔﺬرﻫﺎی ﺗـﺎریخی ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺿﻮاﺑﻂ ﻣﺮﺑﻮط و ﻃﺮحﻫﺎی وﻳﮋه ﻣﺼﻮب ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﺎده ﭘﻨﺞ میﺑﺎﺷﺪ.
10-3-10 در طول پیاده رو نباید اختلاف سطح ناگهانی وجود داشته باشد عبور عابر پیاده در پیادهروهای دارای اختلاف سطح ناشی از توپوگرافی زمین بایستی توسط شیبراه یا پله و شیبراه به صورت توامان تسهیل گردد. توصیه میشود در جهت ایجاد نظم در سیمای بدنهها طول شیبراه به اندازه عرض پلاک مجاور گذر در نظر گرفته شود و محل استقرار پلکان نیز بنابر مورد در ابتدا، وسط و یا انتهای پلاک در نظر گرفته شود.
10-3-11 در معابر شیبدار محل قرارگیری درب ورودی و دسترسی قطعات مالکیت مجاور به این معابر بایستی با محل احداث پله و رمپ معابر هماهنگ گردد و روبروی یکدیگر واقع نشوند.
10-3-12 احداث پله یا رمپ برای دسترسی به قطعات مالکیت مجاور تمام گذرها در پیادهروها ممنوع است و به طور کلی هرگونه پیشزدگی در طبقه همکف مجاز نمیباشد.
10-3-13 حداکثر شیب قسمت اتصال بین دو پیادهرو که نسبت به هم اختلاف سطح دارند در سرپیچ سه درصد میباشد.
10-3-14 ﺟﺪاﺳﺎزی ﻣﺴﻴﺮ ﺣﺮﻛﺖ ﻋﺒﻮر ﭘﻴﺎده از ﺳﻄﺢ ﺳﻮاره ﻣﻌﺒﺮ اﻟﺰامی میﺑﺎﺷﺪ و میﺗﻮان ﺟﺪاﺳﺎزی را ﺑﺎ ﺟﺪول ﮔﺬاری و ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ اﻧﺠﺎم داد.
10-3-15 ﻫﻤﺴﻄﺢ ﺑﻮدن ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ در ﭘﻮش ﺗﺎﺳﻴﺴﺎت ﺷـﻬﺮی ﺑﺎ ﺳﻄﺢ ﮔﺬرﻫﺎ و ﭘﻴﺎدهروﻫﺎی ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻌﺎﺑﺮ اﻟﺰامی است.
10-3-16 پیشبینی پلهای ارتباطی بین مسیرهای پیادهرو و سوارهرو حداکثر در هر 200 متر الزامی است.
10-3-17 اتصال پلهای ارتباطی با پیادهرو باید بدون اختلاف سطح باشد.
10-3-18 حداقل عرض پلهای ارتباطی که در مسیر پیادهرو نصب میشوند برابر عرض پیادهرو و حداقل 1.5 متر در نظر گرفته شود. عرض پلهای ارتباطی عمود بر مسیر پیادهرو 120 سانتیمتر باشد.
10-3-19 ساخت پلها با سطح لغزنده ممنوع است.
10-3-20 ساختن پلهای ارتباطی بین سواره و پیادهرو در محل خط کشی عابر پیاده به صورت همسطح الزامی است.
10-3-21 ایجاد خط کشی عابر پیاده و سوارهرو در کلیه تقاطعها و حداکثر در هر 500 متر فاصله الزامی است.
10-3-22 به منظور هدایت آبهای سطحی و عدم ورود آن به شبکه پیادهراهها ضروری است تمهیدات لازم در طراحی و اجرای مقاطع عرضی شبکه معابر و شبکه پیادهراهها به عمل آید.
10-4 مادی ها
10-4-1 ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز در ﺣﺮاﻳﻢ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷـﺪه در ﻃﺮح ﺑﺎزﻧﮕﺮی در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻛﻠﻴﻪ ﻧﻬﺮﻫﺎ، ﻣﺎدیﻫﺎ، ﭼﺸﻤﻪﻫﺎ، ﻗﻨﺎتﻫـﺎ و رودﺧﺎﻧﻪ ﻣﻤﻨﻮع میﺑﺎﺷﺪ.
10-4-2 ﺑﺎزﺳﺎزی ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺗﺎریخی در ﺣﺮﻳﻢ ﻣﺎدیﻫﺎ ﺑﺮاﺳـﺎس ﻃﺮحﻫﺎی ﻣﺼﻮب ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﺎده ﭘﻨﺞ ﺗﻮﺻﻴﻪ میﮔﺮدد.
10-4-3 ﺑﺎیستی از ﻋﺒﻮر وﺳﺎﻳﻞ ﻧﻘﻠﻴﻪ شخصی از آن ﻗﺴﻤﺖ از ﻧﻬﺮﻫﺎ، ﻣﺎدیﻫﺎ و ﭼﺸﻤﻪﻫﺎ ﻛﻪ در ﻃﺮح ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﭘﻴﺎده در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻳﺪ و اﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮﻫﺎ ﺟﻬﺖ ﻋﺒﻮر ﻣﻄﻤـﺌﻦ ﻋﺎﺑﺮ ﭘﻴﺎده ﻣﻮرد ﺑﻬﺮهﺑﺮداری ﻗﺮار ﮔﻴﺮد ﻣﺸﺮوط ﺑﻪ ﺗـﺄﻣﻴﻦ ﻋﺒـﻮر ﺳﻮاره، ﺑﺮای ﻛﻠﻴﻪ ﭘﻼکهایی ﻛﻪ دﺳﺘﺮسی ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ ﻧﺪارﻧﺪ. (ﺗﺼﺎوﻳﺮ ﺷﻤﺎرهﻫﺎی 34 ﺗﺎ 40).
10-4-4 اولویت ﺣﺮﻛﺖ در ﻣﺴﻴﺮ اﻃﺮاف ﻣﺎدیﻫﺎ و اﻧﻬﺎر ﺑـﺎ ﻋﺒـﻮر ﭘﻴـﺎده اﺳﺖ و ﺣﺮﻛﺖ ﺳﻮاره در آنﻫﺎ ﺑـﻪ ﺟـﺰ ﻣـﻮارد ﺗﻌﻴـﻴﻦ ﺷـﺪه در ﻃﺮح ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﻘﺎﻃﻊ اراﺋﻪ ﺷﺪه در ﻫﻤﻴﻦ دﻓﺘﺮﭼﻪ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ. ﺣﺪاﻗﻞ ﻋﺮض ﻋﺒﻮر ﺳﻮاره 5 ﻣﺘﺮ اﺳﺖ.
ﺗﺒﺼﺮه1: در ﭘﻼکﻫﺎیی ﻛﻪ دارای دﺳﺘﺮسی ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ ﺳﻮاره ﺗﻮام از ﻛﻨﺎر ﻣﺎدی و ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻌﺎﺑﺮ میﺑﺎﺷﻨﺪ اﻳﺠﺎد دﺳﺘﺮسی ﺳﻮاره از ﻛﻨﺎر ﻣﺎدی ﻣﻤﻨـﻮع است.
ﺗﺒﺼﺮه2: در آن ﻗﺴﻤﺖ از ﻣﺤﻮر ﻣﺎدیﻫﺎ ﻛﻪ ﻗﻄﻌﺎت ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﺣﺎﺷﻴﻪ آنﻫﺎ ﺗﻨﻬﺎ از ﻣﺤﻮر ﻣﺎدی اﻣﻜﺎن دﺳﺘﺮسی دارﻧﺪ اﻳﺠﺎد ﻣﺴﻴﺮ ﻣﺤﺪود و ﻏﻴﺮ ﻣﻤﺘﺪ وﻳﮋه وﺳﺎﻳﻞ ﻧﻘﻠﻴﻪ اﺿﻄﺮاری ﺑﺎ ﻋﺮض ﺣﺪاﻛﺜﺮ 5 ﻣﺘﺮ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات ﻃﺮح ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﺑﻼﻣﺎﻧﻊ اﺳﺖ. (ﺗﺼﺎوﻳﺮ ﺷﻤﺎره 34 ﺗﺎ 40).
ﺗﺒﺼﺮه3: ورودي ﺳﻮاره آن ﺗﻌﺪاد از ﭘﻼکﻫﺎی ﻣﺴﻜﻮنی ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ دﺳﺘﺮسی ﺳﻮاره آنﻫﺎ از ﺣﺎﺷﻴﻪ ﻣﺎدیﻫﺎ و اﻧﻬﺎر اﺳﺖ ﺑﺎیستی ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﭘﻴﺶبینی ﺷﻮد ﻛﻪ در ورودی راﻣﭗ ﺳﻮاره ﻋﻘﺐ نشینی ﺑﻪ ﻣﻴﺰان 2.5 ﻣﺘﺮ از داﺧﻞ ﻗﻄﻌﻪ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ اﻧﺠﺎم ﭘﺬﻳﺮد. (ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺷﻤﺎره 41).
10-4-5 شکل طبیعی ﺑﺴﺘﺮ ﻣﺎدیﻫﺎ ﺑﺎیستی ﺣﻔﻆ ﺷﻮد و ﺣﺎﺷﻴﻪ آنﻫﺎ درﺧﺘﻜﺎری و ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ اﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﺑﺪ و درﺧﺘﺎن ﺣﺎشیه آن ﺑﺎیستی ﺷﻨﺎﺳﻨﺎﻣﻪدار ﺷﻮﻧﺪ.
10-4-6 نقاط ﻣﻜﺚ و ﻧﺸﺴﺘﻦ در ﻃﻮل ﻣﺴﻴﺮ ﻣﺎدیﻫﺎ میﺑﺎﻳﺴـﺖ ﭘﻴﺶ بینی ﺷﺪه و ﻛﻒ ﺳﺎزی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ ﻋﺒﻮر ﭘﻴـﺎده و ﻣﺴـﻴﺮ دوﭼﺮﺧﻪ ﻃﺮاحی و اﺟﺮا ﮔﺮدد.
10-4-7 تخلیه ﻫﺮ ﻧﻮع ﻓﺎﺿـﻼب ﺷـﻬﺮی و ﺧـﺎنگی و صنعتی ﺑﻪ داﺧﻞ رودﺧﺎﻧﻪ، اﻧﻬﺎر و ﻣﺎدیﻫﺎ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.
10-4-8 احداث ﻣﺴﻴﺮﻫﺎی ﻋﺒﻮری ﺳﻮاره ﺳﺮﻳﻊ در ﺣﺮﻳﻢ ﻣﺎدیﻫﺎ ﺑﻪ ﺟﺰ ﻣﻮارد ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه در ﻃﺮح ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.
10-4-9 بستر ﻣﺎدیﻫﺎ میﺑﺎﻳﺴﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺷﺴﺘﺸﻮی ﺧﺎک و رﻳﺰش آن ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺷﺪه و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﻠﻜﺎنی و ﺗﺮاسﺑﻨﺪی ﺑﺎ ﺣﻔﻆ ﺷﻴﺐ طبیعی و در ﺟﻬﺖ ﺣﻔﻆ ﻣﻨﻈﺮ و اﻛﻮﺳﻴﺴﺘﻢ طبیعی ﻃﺮاحی و اﺟﺮا ﺷﻮد.
10-4-10 در ﭘﻼکﻫﺎیی ﻛﻪ دارای دﺳﺘﺮسی ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ ﺳﻮاره میﺑﺎﺷـﻨﺪ و ﻳﺎ ﭘﻼکﻫﺎیی ﻛﻪ ﺗﻮده ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنی آنﻫﺎ در ﻣﺠـﺎورت ﻣـﺎدی ﻗـﺮار میﮔﻴﺮد ﭘﻴﺶبینی ورودی ﭘﻴﺎده ﺑﺎ ﺗﻮرفتگی ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﺣﺪاﻗﻞ 1.5 ﻣﺘﺮ ﺿﺮوری اﺳﺖ. (ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺷﻤﺎره42).
10-4-11 احیا و زﻧﺪه ﺳﺎزی ﻣﺴﻴﺮ ﻣﺎدیﻫﺎی اصلی ﻛﻪ در اﺛﺮ اﺣﺪاث ﮔﺬر و ﻳﺎ ﺳﺎﻳﺮ اﻗﺪاﻣﺎت از ﺑﻴﻦ رﻓﺘﻪاﻧﺪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات ﻃﺮح ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﺿﺮوری اﺳﺖ.
10-4-12 احداث ﭘﻞﻫﺎی ﺳﻮاره و ﭘﻴﺎده ﺑﺮ روی ﻣﺴﻴﺮ ﻣﺎدیﻫﺎ در ﺻﻮرت ﻟﺰوم ﺻﺮﻓﺎ ﺑﺎیستی در اﻧﻄﺒﺎق ﺑﺎ ﺷﺒﻜﻪ ارﺗﺒﺎطی ﭘﻴﺎده و ﺳﻮاره ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدی ﻃﺮح ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﺻﻮرت ﮔﻴﺮد.
10-4-13 کاربریهای ﺧﺪﻣﺎتی ﺣﺎﺷـﻴﻪ ﻣﺤﻮر ﻣﺎدیﻫﺎ (ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺣﺖ 1000 ﻣﺘﺮ و ﺑﺎﻻﺗﺮ) ﺑﺎیستی ﺑﺎ رﻋﺎیت ﺿﻮاﺑﻂ و ﻣﻘﺮرات ﺷﻬﺮﺳﺎزی (اﺷﺮاف، ﺳﺎﻳﻪاﻧﺪازی و…) ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان 5 ﻣﺘـﺮ از ﻟﺒﻪ ﻣﺎدی ﻋﻘﺐ نشینی ﻧﻤﻮده و اﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﻪ ﻓﻀﺎی ورودی، ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ و درﺧﺘﻜﺎری اﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﺑﺪ. (ﺗﺼﻮﻳﺮ شماره 43).
10-4-14 احداث واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری و ﺧﺪﻣﺎتی ﻣﺤﻠﻪای و ﻧﺎﺣﻴﻪای در ﺣﺎﺷﻴﻪ ﻣﺎدیﻫﺎ ﺑﺎیستی ﺑﻪ ﻧﺤﻮی اﻧﺠﺎم ﭘﺬﻳﺮد ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﻳﻢ ﻣﺎدی ﺗﺠﺎوز ﻧﺸﻮد.
10-4-15 در ﺣﺎﺷﻴﻪ ﻣﺎدیﻫﺎ ﺑﺎیستی ﻋﺮض و ﻣﺴﻴﺮ وﻳﮋه ﺑﺮای ﻋﺒﻮر دوﭼﺮﺧﻪ در ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺳﺒﺰ ﻧﻮاری ﺑﻪ ﻋﺮض ﺣﺪاﻗﻞ 2 ﻣﺘﺮ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻳﺰ در ﻛﻒ ﺳﺎزی ﭘﻴﺶ بینی ﮔﺮدد و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﺎرﻛﻴﻨﮓ ﻣﻨﺎﺳﺐ دوﭼﺮﺧﻪ در ﻓﻮاﺻﻞ 500 ﻣﺘﺮی از ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﭘﻴﺶبینی شود.
10-4-16 در ﺣﺎﺷﻴﻪ ﻣﺎدیﻫﺎ ﺑﺎیستی ﻣﺴﻴﺮﻫﺎی وﻳﮋه ﻋﺒﻮر ﺣﺮﻛﺖ ﭘﻴﺎده ﭘﻴﺶبینی ﺷﻮد و در ﺻﻮرتی ﻛﻪ بخشی از ﻣﺎدی ﺑﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﺳﻮاره اﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺟﺪاﺳﺎزی ﻣﺎﺑﻴﻦ ﻣﺴﻴﺮ ﺣﺮﻛﺖ ﺳﻮاره و ﭘﻴﺎده در ﻣﻘﻄﻊ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻳﺰ در ﻛﻒ ﺳﺎزی ﭘﻴﺶبینی ﮔﺮدد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎیستی ﻣﺴﻴﺮﻫﺎی ﭘﻴﺎده ﺣﺎﺷﻴﻪ ﻣﺎدیﻫﺎ در ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﺎ ﺷﺒﻜﻪ ﭘﻴﺎدهرو ﺑﻴﻦ ﻣﺤﻠﻪای ﺑﺎﻓﺖ ﭘﻴﺮاﻣﻮن ﻃﺮاحی و اﺟﺮا ﺷﻮد.
10-4-17 تغییر ﻣﺴﻴﺮ و ﻣﺴﺪود ﻧﻤﻮدن ﻣﺴﻴﺮ آﺑﺮاهﻫﺎی ﻋﻤﻮمی از جمله ﭼﺸﻤﻪﻫﺎ، ﻣﺎدیﻫﺎ، ﺟﻮیﻫﺎ و ﻗﻨﻮات ﻣﻤﻨﻮع میﺑﺎﺷﺪ؛ ﻣﮕﺮ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺼﻮﺑﻪ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﺎده ﭘﻨﺞ.
10-4-18 در راﺳﺘﺎی اﺣﻴﺎی ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻗﺪیمی ﭘﻴﺶبینی و ﻃﺮاحی ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻧﺸﺴﺘﻦ و دﻳﺪارﮔﺎهﻫﺎی ﻋﻤﻮمی ﺑﺎ ﻣﺼﺎﻟﺢ و ﻣﻌﻤﺎری سبک ﺑﻪ روی ﻣﺴﻴﺮ ﻣﺎدیﻫﺎ و ﻃﺒﻖ ﻃﺮحﻫﺎی ﻣﺒﻠﻤﺎن ﺷـﻬﺮی ﻣﺼﻮب ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻣﺎده ﭘﻨﺞ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد میﮔﺮدد.