یکی از خدمات مجموعه مجوز اصفهان، تهیه نقشه ساختمان برای اخذ پروانه ساختمان در اصفهان است که تمامی مراحل اداری و مهندسی مورد نیاز برای تهیه نقشه ساختمان شما، توسط کارشناسان و مهندسین باتجربه این مجموعه انجام میشود. همه ما میدانیم که پیگیری و انجام کارهای اداری در شهرهای بزرگی مانند اصفهان، نیاز به زمان و انرژی بسیار زیادی دارد. به همین خاطر ما در مجموعه مجوز اصفهان تلاش میکنیم تا جای ممکن، تمامی امور مربوط به تهیه نقشه و اخذ پروانه ساختمان در اصفهان را بدون نیاز به حضور مالک انجام دهیم.
در این مطلب، مراحل تهیه نقشه برای اخذ پروانه ساختمان در اصفهان را برای شما تشریح کردهایم. شما میتوانید برای طراحی و تهیه نقشه معماری پروژه خود به سایت گروه مهندسی مگاطرح و برای تهیه نقشه سازه به سایت گروه مهندسی رایمون سازه مراجعه کنید.
دستور تهیه نقشه چیست؟!
برای اینکه در شهرها آشفتگی در ساخت و ساز ایجاد نشود، مجوز ساخت و ساز ساختمان شامل سطح اشغال، میزان اصلاحی، ملاک تراکم، حجم تراکم، جانمایی، نحوه تامین پارکینگ و غیره توسط شهرداری ها صادر میشود. برای اخذ دستور تهیه نقشه و پروانه ساختمان، رضایت کلیه مالکین الزامی است. اگر حتی مالک یک دهم دانگ و حتی کمتر، رضایت نداشته باشد، اخذ دستور تهیه نقشه و پروانه غیر ممکن است. اولین گام جهت ساخت ساختمان اخذ دستور نقشه از شهرداری است. دستور نقشه در واقع نحوه تهیه نقشه را مشخص می کند و در برخی شهرها به آن دستور تهیه نقشه اطلاق می شود.
1- وقتی به عنوان مالک تصمیم به احداث یک بنا گرفتید، ابتدا لازم است که به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر رفته و اقدام به پیگیری دستور تهیه نقشه شهرداری و تشکیل پرونده نمایید. دقت کنید که ارائه تمامی مدارک و تسویه حساب عوارض شهرداری در این مرحله ضروری است.
2- بعد از تشکیل پرونده، تاریخی مشخص جهت بازدید از ملک به شما داده خواهد شد. یعنی در آن تاریخ مامور بازدید اقدام به بازدید از ملک شما نموده و گزارش بازدید خود را به طور کامل ثبت میکند.
3- در این مرحله مسئول مرتبط، موقعیت ملک نسبت به طرح تفصیلی شهر را بررسی کرده و در صورتی که ملک در طرحهای شهری قرار نداشته باشد پرونده را برای صدور دستور نقشه ارسال مینماید.
4- وقتی که دستور نقشه برایتان صادر شد، ضروری است که اقدام به طراحی نقشه ساختمان نمایید. این کار باید توسط مهندس معمار و با توجه به دستور نقشه انجام شود.
5- وقتی نقشه ساختمان را طراحی کردید، نوبت به اقدام برای صدور جواز ساختمان میرسد. دقت کنید که برای اخذ پروانه یا جواز ساختمان، بسیار ضروری است که نقشه طراحی شده کاملا بدون اشکال باشد.
6- در این مرحله باید تمامی هزینههای مربوط به عوارض ساختوساز و… را پرداخت کنید. بعد از تسویه حساب و پرداخت تمامی هزینهها نوبت به محاسبات مهندسی نظیر طراحی سازه ساختمان و طراحی تاسیسات آن میرسد.
در مرحله آخر با انجام آخرین محاسبات مهندسی بر روی نقشه معماری و اصلاحات احتمالی، پروانه یا جواز ساخت برای ساختمان صادر خواهد شد.
ابعاد در دستور تهیه نقشه
ما در دستور نقشه سه نوع ابعاد ملک داریم:
- ابعاد طبق سند
- ابعاد وضع موجود
- ابعاد باقیمانده
پس از اصلاحی، در نقشه شهرداری 60% سطح اشغال و پیشروی بر اساس ابعاد طبق سند محاسبه و تعیین شده و بر اساس ابعاد باقیمانده پس از اصلاحی ترسیم انجام میشود. این اطلاعات طبق طرح تفصیلی مشخص میشود.
محل اخذ دستور تهیه نقشه کجاست؟
توجه داشته باشید که برای اخذ دستور نقشه، صرفاً باید به واحد مکاتبات شهرداری مراجعه شود. واحد مکاتبات شهرداری به صورت سراسری عمل میکنند.
اطلاعات موجود در دستور نقشه
زمانی که دستور نقشه توسط واحد مکاتبات شهرداری صادر میشود که معمولا 6 ماه دستور نقشه اعتبار دارد. یعنی مالک موظف است در این برهه زمانی 6 ماهه، نقشههای معماری را برای تاییدیه به واحد شهرسازی تحویل دهد.
- شماره پرونده: شهرداری در تمام بخشهایش مثل اداره نوسازی، اداره در آمد و… از کد شناسایی یا همان کد ملک و بلوک، ملک را شناسایی میکند ولی در قسمت شهرسازی از شماره پرونده، ملک شناسایی میشود که اولین رقم از آن شماره منطقه محل ملک در اصفهان است.
- تاریخ صدور دستور نقشه: از این تاریخ به مدت 6 ماه فرصت هست جهت تاییدیه نقشه های معماری و به مرحله فیش رساندن و اگر که در این برههی زمانی ضوابط تغییر کرد این تغییر ضوابط تاثیری روی مجوز شما نداشته و شما می توانید طبق دستور نقشهی صادر شده روال کاری خود را ادامه دهد ولی اگر در این بازه از واحد شهرسازی عبور نکنید و زمان مشخص شده تمام شود دستور نقشهی جدید با ضابطه های جدید برای شما صادر میشود.
- کد شناسایی ملک: کد شناسایی ملک همان کد نوسازی ملک است که به 7 قسمت تقسیم بندی میشود:
-
- بخش اول: نشان دهندهی منطقهی شهرداری که ملک در آن قرار گرفته است.
- بخش دوم: نشان دهندهی حوضه یا محلهی ملک در آن منطقه است.
- بخش سوم: نشان دهندهی عدد بلوکی که ملک درآن قرار گرفته است.
- بخش چهارم: نشان دهندهی عدد ملک است.
- بخش پنجم: نشان دهندهی عدد ساختمان است (یعنی نشان می دهد که در زمین مورد نظر چند ساختمان احداث شده است).
- بخش ششم: نشان دهندهی عدد آپارتمان است.
- بخش هفتم: این عدد مربوط به واحد صنفی است. این عدد به واحدهایی تعلق میگیرد که کاربری غیر مسکونی داشته و در آن تجارت، خدمات، کسب و کار و یا فعالیتهای تجاری دیگر صورت می گیرد.
- پلاک ثبتی ملک: پلاک ثبتی را اداره ثبت صادر میکند و شماره پلاک ثبتی بر روی سند نوشته میشود. پلاک ثبتی شامل یک اصلی و یک فرعی میباشد.
- نوع درخواست: این قسمت شامل انواع پروانه از قبیل تخریب و نوسازی، پروانه ساختمان، توسعه بنا، اضافه اشکوب و تعمیرات اساسی است.
- تاریخ درخواست: تاریخی است که شما اقدام به درخواست دستور نقشه کردهاید.
- نام متقاضی: نام درخواست کننده دستور نقشه که میتواند یکی از مالکین ملک باشد و یا کسی که وکالت از مالک برای گرفتن دستور نقشه دارد. در پروانهها نام تمامی مالکین به تفکیک درج میشود ولی صرفا نام یک نفر به عنوان متقاضی قابل پذیرش است.
- ابعاد طبق سند: ابعادی که داخل سند ذکر شده است. پیشروی طولی ملک بر اساس ابعاد موجود در سند، در نظر گرفته میشود.
- ابعاد طبق وضع موجود: ابعادی که مامور بازدید بعد از بررسی ملک ثبت میکند.
- ابعاد گذر اصلاحی: ابعادی است که گذر بعد از اصلاحی باید داشته باشد.
- ابعاد باقی مانده پس از اصلاحی: ابعاد ملک پس از رعایت عقب نشینیهای مندرج در دستور نقشه
- ابعاد دیگر: ابعادی که ملاک تراکم بر اساس آن تایید میشود.
- عرض گذر اصلاحی: در این جدول مقدار کنسول هر طبقه به همراه عرض گذر آن نمایش داده شده است.
در قسمت انتهایی عبارت مهمی وجود دارد، در مقابل عبارت “ملاک تراکم بر اساس سند” بر این اساس شما میتوانید ملاک مورد نظر برای ترسیم نقشههای معماری و سازه را مشخص کنید. این موضوع بدان جهت مهم است که معمولا ابعاد و اندازههای مندرج در دستور نقشه با هم تفاوت دارند.
- توضیحات طرح تفصیلی بر و کف: توضیحاتی است که کارشناس بر و کف میدهد برای نحوه اصلاحی و استعلاماتی که صورت گرفته است.
- پهنه: که در این دستور نقشه پهنه مسکونی مشخص میشود.
- محل احداث بنا: محل توده گذاری ملک را مشخص میکند.
- تعداد طبقات مجاز: تعداد طبقاتی که مجاز به ساخت میباشند.
- حداکثر پیشروی: پیشروی پهنه عام اصفهان است که ۶۰% طول + 1.20 متر است.
- حداکثر تراکم ساختمانی مجاز: بستگی به تعداد طبقات و میزان پیشروی دارد.
- سطح اشغال: تعداد طبقه و درصد ساخت مشخص میشود که در دستور نقشههای جدید پهنه مسکونی شماره طبقه ۰، اولین طبقه مسکونی روی پیلوت محسوب میشود.
تعداد پارکینگ مربوط به هر واحد تعیین میشود و دو نوع پارکینگ داریم: مسقف و روباز.
چگونه از روی دستور تهیه نقشه طراحی انجام می شود؟
پلان طبقات با رعایت نکات معماری و سازهای، طراحی شود.
1- ابتدا ابعاد زمین را بر اساس ابعاد پس از اصلاحی مندرج در دستور نقشه ترسیم میکنیم.
2- سپس پیشروی طولی زمین را بر اساس ابعاد طبق سند ترسیم میکنیم (بر اساس فرمول 60%+1.20) و یا میزان درصد اشغال مشخص شده در دستور نقشه
3- سپس درز انقطاع را بر اساس فرمول مربوط به آن ترسیم می کنیم (1.20 ارتفاع از روی شالوده).
4- نوع اسکلت را مشخص میکنیم.
5- محل راه پله و آسانسور تعیین شود.
6- محل پارک ماشین ها مشخص شود (یک ماشین 2.5 *5 ،دو ماشین 4.5*5 و سه ماشین 7.5 *5 )
7- ترسیم پلان طبقات:
اتاق خواب: حداقل مساحت 7.5 متر مربع و حداقل بعد 2.5 متر
آشپزخانه: حداقل مساحت 5.5 متر مربع و حداقل بعد 2 متر
سرویس: حداقل 1.20*1.20
ابعاد راه پله و آسانسور: در زمینهای زیر 200 متر: پله 2*4.90 و آسانسور 1.9*1.6 در زمینهای بالای 200 متر پله 2.4*4.8 و آسانسور 2*1.9
ابعاد نورگیر برای زمینهای زیر 200 متر: فضاهای اصلی 6% مساحت کل زمین با حداقل بعد 2 متر و برای فضای فرعی 3% مساحت کل زمین با حداقل بعد 2 متر
ابعاد نورگیر جهت زمینهای بالای 200 متر: فضاهای اصلی 12 متر مربع با حداقل بعد 3 متر و برای فضاهای فرعی 6 متر مربع با حداقل بعد 2 متر
چه زمانی دستور نقشه چاپ نمیشود؟
تا زمانی که ملک دارای خلاف باشد دستور نقشه چاپ نمیشود. برای تعیین خلاف و صدور اخطار یا جلوگیری و تعیین کمیسیون ارجاع شده که میبایست تاییدیه را از کمیسیون داخلی و یا ماده صد دریافت نموده که منجر به صدور رای شده و در صورت امکان عوارضی بابت خلاف موجود دریافت و به مرحله پیش نویس و بلامانع شهرسازی رفته و سپس دوباره در چرخه چاپ دستور نقشه قرار میگیرد.